lördag 15 maj 2021

Ny vind

Har vinden ändrat karaktär? Blivit kallare och mer enträgen? Den letar sig in genom springorna och sprider sin kyla, rullar ut den som en matta över det gamla trägolvet. Eller har det lilla huset, som alltid tidigare varit varmt och tryggt, plötsligt börjat släppa in främmande element?

Hur åtgärdar man en ny situation som denna? Är den nödvändigtvis av ondo? Kanske räcker det att ta på sig tjockare strumpor och brygga en kopp hett te. Det är åtminstone en kortsiktig lösning. Sedan krävs det en mer grundlig utredning av var vinden letar sig in. Lokalisering av eventuella sprickor och bristfällig isolering.

Därefter bör en handlingsplan läggas upp. Räcker det att lappa och laga eller är det möjligtvis en mer omfattande renovering som står för dörren? Ska man då passa på att bygga om och anpassa det lilla huset efter de nya vindar som blåser? Rent av dra nytta av dem? Vind är energi. Energi är kraft.

Min vind. Vart för du mig? Hur ska jag tämja dig och göra dig till energi? Till min kraft…

Osäker på när jag skrev denna, men gissar på 2018-2019 någon gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I mörkret

Blås ut ljuset, vässa blicken låt mörkret komma till tals I ljusets sken reduceras rummet Där mörkret tar vid börjar rädslan Medveta...