torsdag 13 maj 2021

Om konsten att läsa och skriva

av Olof Lagercrantz.

Vilken bok! Jag hittade den i svärmors bortglömda bokhylla. Bladen är gulnade och luktar som många årtionden, men då jag sätter mig att läsa den inser jag att det är nu som de ser dagens ljus för första gången.

Hans språk och meningsuppbyggnad golvar mig. De kräver ingenting mindre än min fulla uppmärksamhet, då hans ord måste läsas med åsnan Iors tempo.

Kanske anar jag en liten skärva självgodhet, men i den mängden står jag ut. Det här är nämligen en bok jag inte vill ha oläst.

Jag har redan nu satt upp minst två andra av hans alster på min mentala "To-read-list".   
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I mörkret

Blås ut ljuset, vässa blicken låt mörkret komma till tals I ljusets sken reduceras rummet Där mörkret tar vid börjar rädslan Medveta...